25 november 2019

Jaarverslag De Vooruitgang genomineerd voor beste RvC jaarverslag 2018

Binnenkort wordt de VTW-Berenschot prijs 2018 uitgereikt, de award voor beste RvC jaarverslag. De genomineerden zijn inmiddels bekend en één daarvan is De Vooruitgang! Tijdens de algemene ledenvergadering van de VTW op 26 november worden de 3 winnaars bekendgemaakt.

Doel van de prijs is om inspirerende jaarverslagen te belonen en daarmee aansprekende verantwoording te stimuleren. De Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) houdt toezicht op bijna 300 woningcorporaties. Deze corporaties – een aantal uitgezonderd – dingen mee naar de prijs voor het beste RvC jaarverslag. Op basis van de eerste analyse van Berenschot zijn er nu 15 genomineerden.

Binnen een woningcorporatie fungeert de Raad van Commissarissen (RvC) vooral als toezichthouder op de bestuurder. Hoewel de bestuurder voor de organisatie en buitenwereld in de regel eerste aanspreekpunt is, heeft de RvC veel invloed op het werkveld van de bestuurder. Dat vraagt om een bepaalde verantwoording over de wijze waarop dat toezicht is ingericht en uitgevoerd. Die verantwoording is te lezen in het RvC-deel van het jaarverslag. De VTW biedt raden advies en begeleiding om die verantwoording zo compleet en aansprekend mogelijk te maken.

Beoordeling door vakjury
In de beoordeling van alle jaarverslagen kijkt de jury naar het taalgebruik: kan een geïnteresseerde huurder het verslag begrijpen? De vakjury let daarnaast op creativiteit (vermijden jargon, afwijken van standaardformuleringen) en inzicht in keuzes en dilemma’s. Wat een jaarverslag meer waarde geeft, is het toevoegen van voorbeelden en het beschrijven van dilemma’s en transparante afwegingen. Het gaat er in het verslag dus niet alleen om wat een RvC heeft gedaan, maar vooral ook wat de overwegingen en motivaties daartoe zijn geweest. De jury bestaat uit advocate Eelkje van de Kuilen (voorzitter), directeur Woonbond Paulus Janen en journalist Peter Hendriks.